De Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven is een deelproject van het complex project ECA. Het geeft invulling aan de doelstelling om ECA aan te sluiten op het hogere verkeersnetwerk voor verschillende vervoersmodi.
WOW zorgt voor vlot en veilig verkeer van fietsers, goederentreinen, vrachtwagens en wagens binnen dit deel van de haven en situeert zich volledig op het grondgebied van de gemeente Beveren. De ontsluiting van de haven zal met WOW op punt staan voor het geplande Tweede Getijdendok helemaal in gebruik wordt genomen. Dit getijdendok maakt deel uit van het tweede grote deelproject van ECA: Containercluster Linkerscheldeoever (CCL).
|
Ontdek in een notendop wat er de komende jaren te gebeuren staat in deze folder. |
Wat houdt WOW in?
Betere ontsluiting voor het verkeer en initiatieven voor de omgeving
- Een nieuwe weg voor wagen- en vrachtwagenverkeer naar het hoofdwegennet, naast de bestaande weg (de Blikken). De aansluiting naar Doel wordt vernieuwd via de aanleg van de Nieuwe Dijkstraat en een heraanleg van de Engelsesteenweg. In zuidelijke richting loopt de nieuwe weg van aan de rotonde Deurganckdok-West, rondom het Doeldok, parallel aan de Blikken en de Hoogschoorweg, tot aan het nieuw te bouwen verkeerscomplex Watermolen, ten oosten van Verrebroek-centrum.
- De spoorontsluiting voor de containerterminals en bedrijven aan de westkant van de Waaslandhaven.
- De verbetering en uitbreiding van de fietsverbindingen.
Naast de ontsluiting via verschillende modi houdt de WOW ook initiatieven voor de omgeving in.
- Langs de WOW komt een bufferdijk als onderdeel van een bufferlandschap dat een overgang vormt tussen de haven en de polders.
- De bestemming van Putten Weiden, een deel van het poldergebied langs de haven, verandert van 'havengebied' naar 'natuurgebied'.
Als compensatie voor natuurwaarden die verloren gaan bij de aanleg van WOW, komt er extra natuur in Doelpolder Zuid.
Vijf deelgebieden en een doorlopende bufferdijk
De uitwerking van de westelijke ontsluiting gebeurde in vijf deelgebieden of segmenten. Een bufferdijk tussen haven en polder loopt over het hele tracé.
Klik op de gekleurde segmenten op de kaart links voor meer informatie.
Legende
Hoe verhoudt de wow zich tot de Containercluster Linkerscheldeoever en tot E34-West?
Containercluster Linkerscheldeoever
Om de behandeling van 7 miljoen extra containers per jaar mogelijk te maken, wordt er op verschillende plaatsen in het havengebied extra ruimte gecreëerd voor containerterminals en industrieel-logistieke terreinen. Het belangrijkste onderdeel daarvan is de aanleg van een nieuw getijdendok. Dit gebeurt in het deelproject van ECA met de naam Containercluster Linkerscheldeoever (CCL).
Het is de bedoeling dat de mobiliteit met de westelijke ontsluiting van de Waaslandhaven eerst op orde is zodat containers multimodaal en vlot van en naar het achterland vervoerd kunnen worden vanuit de nieuwe containerbehandelingscapaciteit (en andersom). Daarom is de WOW een op zichzelf staand en apart uitvoerbaar deelproject binnen ECA.
E34 West
Een volgende belangrijke schakel in het vervoerssysteem is een verbeterde aansluiting van de Waaslandhaven naar de E34. De Vlaamse overheid werkt daarom aan het project 'Haventracé, cluster E34-West'. Dat reikt van Vrasene tot aan het knooppunt Waaslandhaven-Oost. Het doel is om het verkeer van en naar de R2 en het havenverkeer een volwaardige aansluiting op de E34 te geven. Ook in dit project zijn de nodige fietspaden opgenomen om de omliggende dorpen en gemeenten te verbinden met de Waaslandhaven.
E34 West is geen onderdeel van ECA, maar is wel essentieel om de mobiliteit in het kader van ECA goed te laten functioneren.
Tijdens het openbaar onderzoek van 15 april tot en met 13 juni 2024 kan u standpunten, opmerkingen en bezwaren indienen via info@cpeca.be.
LET OP: We kunnen alleen rekening houden met inspraakreacties die in deze periode ingediend worden.
Informatie over de manier waarop u kan inspreken, vindt u in de aankondiging van het openbaar onderzoek.
- Ontwerp projectbesluit WOW - Besluit Vlaamse Regering
DOCUMENTEN WESTELIJKE ONTSLUITING WAASLANDHAVEN
- Hoofddocument projectbesluit
- Omgevingsvergunning
- Ontwerp-rapporten geïntegreerd onderzoek
- Ontwerp MER (inclusief niet-technische samenvatting)
- Richtlijnen
- Ontwerp MKBA
- Ontwerpstudie Bufferlandschap ECA
- Ontwerp synthesenota
- Ruimtelijk uitvoeringsplan
- Grafisch plan
- Stedenbouwkundige voorschriften
- Toelichtingsnota
- Register met de percelen waarop een bestemmingswijziging wordt doorgevoerd die aanleiding kan geven tot een planschadevergoeding, een planbatenheffing, een kapitaalschadecompensatie of een gebruikerscompensatie
- Andere vergunningen, machtigingen en beslissingen