FICHE - ALTERNATIEF 9: UITBOUW VAN HET DEURGANCKDOK LANGS HET WAASLANDKANAAL EN DOELDOK EEN INSTEEKDOK TEN NOORDEN VAN DE ZANDVLIETSLUIS DE ZUIDWESTELIJKE ZIJDE VAN EEN NIEUW GETIJDENDOK DWARS OP DEURGANCKDOK
Dit alternatief bestaat uit bouwstenen voor en achter de sluizen.
Extra containerbehandelingscapaciteit
Noordzeeterminal (11) DGD West (5a)(*) DGD Oost
(5b)Zuidwestelijke zijde van getijdendok dwars op Deurganckdok (**) Aanmeerlengte zeevaart
+500m
(d -18m LAT)+660m
(d-14,5m TAW)+500m
(d-14,5m TAW)+1400m Aanmeerlengte binnenvaart (dedicated) +0m +450m
(Doeldok + kop DGD)
+150m +300m Terreinoppervlakte +12,7ha +30,5ha +62,3ha 56,0ha Capaciteit (M+B) +0,9 mio TEU (import/export terminal) +1,7 mio TEU (transshipment-hub) +0,9 mio TEU (import/export terminal) +3,7 mio TEU (transshipment-hub) (*) Dit zijn de kenmerken van de bouwsteen 5a, waarbij wordt verondersteld dat de ligplaats aan Deurganckdok die komt te vervallen door het getijdendok dwars op Deurganckdok gecompenseerd wordt in het nieuwe getijdendok.
(**) Netto bijkomende kaaimuurlengte / capaciteit / oppervlakte waarbij wordt verondersteld dat de capaciteit en kaaimuurlengte die wordt afgebroken, gecompenseerd wordt in het nieuwe getijdendok.Terminals:
De eerste bouwsteen bevindt zich achter de Kieldrechtsluis en bestaat uit twee delen:
5a Het gedeelte ten westen van de Kieldrechtsluis voorziet kaaimuren aan het Waaslandkanaal en het Doeldok, en kan beschouwd worden als een uitbreiding van de terminal aan de westzijde van Deurganckdok. 5b Het gedeelte ten oosten van de Kieldrechtsluis kan beschouwd worden als een uitbreiding van de terminal aan de oostzijde van Deurganckdok. Hiervoor moet het bestaande "noordelijke insteekdok" gedempt worden. De tweede bouwsteen bestaat uit:
11 Een nieuw insteekdok ten noorden van de Zandvlietsluis. Dit dok kan als een uitbreiding van de bestaande Noordzeeterminal beschouwd worden. De derde bouwsteen bestaat uit:
Het nieuw getijdendok dwars op het Deurganckdok kan beschouwd worden als een op zichzelf functionerend geheel of als uitbreiding van de terminal aan de westzijde van het Deurganckdok. Logistiek
- Resterend deel van gedempt deel Doeldok (A) en gebied ten westen van Putten Weiden (F') (samen ca. 72ha)
- Vlakte van Zwijndrecht (C) (ca. 65ha)
Multimodale ontsluiting tot hoofdnet
Laad- en losbundel 750m tussen Deurganckdok en het nieuwe getijdendok.
Wacht- en ondersteuningsbundelWestelijke ontsluiting tot rotonde Watermolen