Contacteer ons
Extra Containercapaciteit Antwerpen
De procesaanpak voor de realisatie van extra containerbehandelingscapaciteit in het havengebied Antwerpen is gebaseerd op de procedure 'complexe projecten'.
Deze procedure omvat 4 fasen
De Vlaamse Regering stelde het voorkeursalternatief van ECA op 31 januari 2020 definitief vast. Hiermee startte de uitwerkingsfase.
Het voorkeursbesluit bestaat uit een reeks projecten die individueel of in clusters ruimtelijk samenhangende deelprojecten een procedure doorlopen:
Bieshoekbos en Noordzeeterminal volgen dus een afzonderlijke procedure, anders dan deze van complexe projecten. Onderstaande stappen zijn enkel van toepassing op WOW en CCL.
Doelstelling, beleidsopgave en gebied |
Budget en middelen |
Procesnota
|
Startbeslissing Vlaamse Regering
|
Bij de start van een complex project wordt de processtructuur uitgetekend in een procesnota. In deze procesnota wordt beschreven welke actoren nodig zijn om het complex project te realiseren (stakeholdersanalyse), op welke manier ze betrokken kunnen worden, enz.
De procesnota is een dynamisch document dat in de loop van het proces regelmatig wordt aangevuld op basis van nieuwe inzichten of van een gewijzigde omgevingscontext.
De Vlaamse Regering nam op 15 juli 2016 de startbeslissing voor de onderzoeksfase van het complex project 'Realisatie van extra containerbehandelingscapaciteit in het havengebied Antwerpen'. Dit project is cruciaal voor de groei en ontwikkeling van de haven van Antwerpen en draagt bij aan de welvaart en de werkgelegenheid van Vlaanderen. De startbeslissing is het concrete engagement van de Vlaamse Regering om een proces op te starten en geeft aan hoe actoren kunnen bijdragen.
Alternatievenonderzoeksnota en procesnota |
Adviesverlening
en publieke raadpleging
|
Geactualiseerde alternatievenonderzoeksnota |
Geïntegreerd onderzoek
|
Tussennota
|
Adviesverlening
en publieke raadpleging |
Geactualiseerde alternatievenonderzoeksnota |
Geactualiseerd geïntegreerd onderzoek
|
Synthese geïntegreerd onderzoek |
Voorontwerp voorkeursbesluit |
Adviesverlening
|
Vaststelling ontwerp-voorkeursbesluit door de Vlaamse Regering
|
Openbaar onderzoek
|
Principiële vaststelling voorkeursbesluit door de Vlaamse Regering
|
Advies Raad van State
|
Definitieve vaststelling voorkeursbesluit door de Vlaamse Regering
|
Publicatie Belgisch Staatsblad |
Voorkeursbesluit
|
Bij de start van een complex project wordt de processtructuur uitgetekend in een procesnota. In deze procesnota wordt beschreven welke actoren nodig zijn om het complex project te realiseren (stakeholdersanalyse), op welke manier ze betrokken kunnen worden, enz.
De procesnota is een dynamisch document dat in de loop van het proces regelmatig wordt aangevuld op basis van nieuwe inzichten of van een gewijzigde omgevingscontext.
Adviesverlening zorgt ervoor dat specifieke (sector)belangen al vroeg in het complex proces meegenomen worden. Adviesinstanties (besturen, entiteiten en betrokken ambtenaren) kunnen gedurende het hele project informeel inspreken en feedback geven. Tijdens vaste momenten in het proces wordt hen een formeel een advies gevraagd.
8 alternatieven voor extra containerbehandelingscapaciteit zijn onderzocht (later is daar nog een negende alternatief bij gekomen - zie "Tussennota"). Dit bestond uit verschillende deelonderzoeken:
Bestaande bouwstenen werden gebundeld in een 9de alternatief dat via een tussennota in publieke raadpleging ging (van 9 juli tot 19 augustus 2018). Tijdens deze publieke consultatie konden de ruime bevolking zich uitspreken over het 9de alternatief en mogelijke bijkomende voorstellen indienen.
Het geïntegreerd onderzoek werd hernomen voor alternatief 9.
De Vlaamse Regering nam op basis van het geïntegreerd onderzoek een ontwerp-voorkeursbesluit (keuze voor een van de onderzochte alternatieven). Op 17 mei 2019 stelde de Vlaamse Regering het ontwerp-voorkeursbesluit vast om het vervolgens tijdens een openbaar onderzoek (8 juni tot en met 17 augustus 2019) aan de ruime bevolking voor te leggen.
Na een grondige afweging van de inspraakreacties uit het openbaar onderzoek werd het ontwerp-voorkeursbesluit licht bijgestuurd. De Vlaamse Regering stelde het voorkeursbesluit op 20 december 2019 vervolgens principieel vast. Daarna werd het voorkeursbesluit voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
Na advies door de Raad van State stelde de Vlaamse Regering het voorkeursbesluit van het complex project ECA op 31 januari 2020 definitief vast. Tien dagen na publicatie in het Belgisch Staatsblad (21/02/2020) trad de uitwerkingsfase van het complex project ECA in werking.
Adviesverlening zorgt ervoor dat specifieke (sector)belangen al vroeg in het complex proces meegenomen worden. Adviesinstanties (besturen, entiteiten en betrokken ambtenaren) kunnen gedurende het hele project informeel inspreken en feedback geven. Tijdens vaste momenten in het proces wordt hen een formeel een advies gevraagd.
Adviesverlening zorgt ervoor dat specifieke (sector)belangen al vroeg in het complex proces meegenomen worden. Adviesinstanties (besturen, entiteiten en betrokken ambtenaren) kunnen gedurende het hele project informeel inspreken en feedback geven. Tijdens vaste momenten in het proces wordt hen een formeel een advies gevraagd.
De Vlaamse Regering nam op basis van het geïntegreerd onderzoek een ontwerp-voorkeursbesluit (keuze voor een van de onderzochte alternatieven). Op 17 mei 2019 stelde de Vlaamse Regering het ontwerp-voorkeursbesluit vast om het vervolgens tijdens een openbaar onderzoek (8 juni tot en met 17 augustus 2019) aan de ruime bevolking voor te leggen.
Na een grondige afweging van de inspraakreacties uit het openbaar onderzoek werd het ontwerp-voorkeursbesluit licht bijgestuurd. De Vlaamse Regering stelde het voorkeursbesluit op 20 december 2019 vervolgens principieel vast. Daarna werd het voorkeursbesluit voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
Op vrijdag 31 januari 2020 stelde de Vlaamse Regering het voorkeursbesluit van het complex project ECA definitief vast.
![]() |
Adviesverlening
en publieke raadpleging
|
Geactualiseerde projectonderzoeksnota's |
Geïntegreerde onderzoeken
|
Synthesenota's en voorontwerp-projectbesluiten |
Adviesverlening
|
Vaststelling ontwerp-projectbesluiten Vlaamse Regering |
Openbaar onderzoek |
Principiële vaststelling projectbesluiten Vlaamse Regering |
Advies Raad van State
|
Definitieve vaststelling projectbesluiten Vlaamse Regering |
Publicatie Belgisch Staatsblad |
Projectbesluiten
|
In de uitwerkingsfase voorziet het decreet complexe projecten geen publieke raadpleging voor de projectonderzoeksnota. In de geest van ECA worden de inspraakmogelijkheden evenwel zo ruim mogelijk gehouden en wordt voor elke projectonderzoeksnota toch een publieke raadpleging georganiseerd.
In de eerste stap van het geïntegreerd onderzoek van de uitwerkingsfase vergelijken we de alternatieven op projectniveau, via MER- en ander onderzoek. De keuze tussen de alternatieven op projectniveau en de verantwoording van die keuze wordt verankerd via een Mededeling aan de Vlaamse regering. Daarin zal het programmateam de opdracht krijgen om het gekozen alternatief uit te werken in een voorontwerp projectbesluit. Die uitwerking is de tweede stap van het geïntegreerd onderzoek.
Het projectbesluit is een beslissing van de Vlaamse Regering over het geheel van vergunningen, machtigingen, het bestemmingsplan en het actieprogramma. Dit laat toe om tijdig de juiste instrumenten (zoals de grondenbank, dienstenovereenkomsten, specifieke vergoedingenstelsels,…) in te zetten. Het projectbesluit omvat ook aspecten van beheer, monitoring en evaluatie.
Adviesverlening zorgt ervoor dat specifieke (sector)belangen al vroeg in het complex proces meegenomen worden. Adviesinstanties (besturen, entiteiten en betrokken ambtenaren) kunnen gedurende het hele project informeel inspreken en feedback geven. Tijdens vaste momenten in het proces wordt hen een formeel een advies gevraagd.
Adviesverlening zorgt ervoor dat specifieke (sector)belangen al vroeg in het complex proces meegenomen worden. Adviesinstanties (besturen, entiteiten en betrokken ambtenaren) kunnen gedurende het hele project informeel inspreken en feedback geven. Tijdens vaste momenten in het proces wordt hen een formeel een advies gevraagd.
Na een grondige afweging van de inspraakreacties uit het openbaar onderzoek werd het ontwerp-voorkeursbesluit licht bijgestuurd. De Vlaamse Regering stelde het voorkeursbesluit op 20 december 2019 vervolgens principieel vast. Daarna werd het voorkeursbesluit voor advies voorgelegd aan de Raad van State.