Dit alternatief bestaat uit bouwstenen voor en achter de sluizen.
Extra containerbehandelingscapaciteit
Noordzeeterminal (11)
DGD West
(5a)
DGD Oost
(5b)
Aanmeerlengte zeevaart
+1250m
(d -18m LAT)
+660m
(d-14,5m TAW)
+500m
(d-14,5m TAW)
Aanmeerlengte binnenvaart (dedicated)
+150m
+1050m
+150m
Terreinoppervlakte
+33,5ha
+35ha
+62,3ha
Capaciteit (M+B)
+2,1 mio TEU (import/export terminal)
+3,7 mio TEU (transshipment-hub)
+1,1 mio TEU (import/export terminal)
Terminals:
De eerste bouwsteen bevindt zich achter de Kieldrechtsluis en bestaat uit twee delen:
5a
Het gedeelte ten westen van de Kieldrechtsluis voorziet kaaimuren aan het Waaslandkanaal en het Doeldok, en kan beschouwd worden als een uitbreiding van de terminal aan de westzijde van Deurganckdok.
5b
Het gedeelte ten oosten van de Kieldrechtsluis kan beschouwd worden als een uitbreiding van de terminal aan de oostzijde van Deurganckdok. Hiervoor moet het bestaande "noordelijke insteekdok" gedempt worden.
De tweede bouwsteen bestaat uit:
11
Een nieuw insteekdok ten noorden van de Zandvlietsluis. Dit dok kan als een uitbreiding van de bestaande Noordzeeterminal beschouwd worden.
Logistiek: 163 ha
A
Gedempt deel Doeldok (ca. 72 ha)
E
Churchillzone (ca. 92 ha)
Multimodale ontsluiting tot hoofdnet
Nieuwe laad- en losbundel 750 m Noordzeeterminal
Wacht- en ondersteuningsbundels
Noorden Zandvlietsluis + ontdubbeling sporen tot complex Stabroek A12
Ten westen van Doeldok