FICHE - ALTERNATIEF 7: CONTAINERTERMINAL AAN DE NOORDZIJDE VAN HET DELWAIDEDOK IN COMBINATIE MET EEN NIEUWE ZEESLUIS, EEN BEPERKTE UITBREIDING VAN DE NOORDZEE-TERMINAL EN EEN HALVE CONTAINERKAAI TEN NOORDWESTEN VAN HET DEURGANCKDOK
Dit alternatief bestaat uit verschillende bouwstenen op Linker- en Rechteroever.
Extra containerbehandelingscapaciteit
Noordzeeterminal (12)
Delwaidedok
met extra sluis (14)
DGD West
(4b)
Aanmeerlengte zeevaart
+140m
(d -18m LAT)
+2220m
+625m
(d -18m LAT)
Aanmeerlengte binnenvaart (dedicated)
+350m
+150m
+150m
Terreinoppervlakte
+24,6ha
+154,8ha
+36ha
Capaciteit (M+B)
+0,7 mio TEU (import/export terminal)
+4,0 mio TEU (import/ export terminal)
+1,7 mio TEU (transshipment-hub)
Terminals:
12
Noordzeeterminal: beperkte stroomafwaartse uitbreiding in noordelijke richting.
14
Delwaidedok in combinatie met nieuwe zeesluis ten noorden van de Zandvlietsluis zodat het dok weer ingezet kan worden voor containerbehandeling door de grote rederijen en operatoren.
4b
Containerkaai Noordwest
rivierterminal ten noorden van het Deurganckdok als een o p zichzelf functionerend geheel
of een uitbreiding van de terminal aan de westzijde van Deurganckdok.
Van deze bouwsteen bestaat ook een variant die maar half zo lang is, met als bedoeling zoveel mogelijk slik en schor te sparen.
Logistiek: 154 ha
A
Gedempt deel Doeldok (ca. 72 ha)
D
Logistiek Park Schijns (ca. 82 ha)
Multimodale ontsluiting tot hoofdnet
Nieuwe laad- en losbundel 750 m Noordzeeterminal
Wacht- en ondersteuningsbundels
Noorden Zandvlietsluis + ontdubbeling sporen tot complex Stabroek A12
Ten westen van Doeldok