FICHE - ALTERNATIEF 8: CONTAINERTERMINAL OP EEN KUNSTMATIG EILAND IN DE SCHELDE TER HOOGTE VAN DE 'SCHAAR VAN OUDEN DOEL' SAMEN MET CONTAINERBEHANDELING AAN HET VERREBROEKDOK
Dit alternatief bevat alleen bouwstenen op Linkeroever.
Extra containerbehandelingscapaciteit
Schaar van Ouden Doel (15)
Verrebroekdok (16)
Aanmeerlengte zeevaart
1450m
(diepte -18m LAT)
1600m
(diepte -14,5m TAW)
Aanmeerlengte binnenvaart (dedicated)
300m
560m
Terreinoppervlakte
111ha
142ha
Capaciteit (M+B)
2,9 mio TEU (import/export terminal)
3,7 mio TEU (import/ export terminal)
Terminals:
15
Containerterminal op een kunstmatig eiland in de Schelde hoogte van de "Schaar van Ouden Doel" stroomafwaarts van de kerncentrale. De terminal via bruggen verbonden met het vasteland. (Variant: bouw op palen in plaats van opgespoten kade).
16
Verhuizen RoRo-activiteiten (AET-terminal) aan de Westkaai van Verrebroekdok naar een nieuwe rivierterminal stroomopwaarts van Fort Liefkenshoek. De vrijgekomen capaciteit wordt ingezet voor containerbehandeling.
Logistiek: 170 ha
A
Gedempt deel Doeldok (ca. 72 ha)
B
Kop Verrebroekdok (ca. 56 ha)
C
Vlakte van Zwijndrecht (ca. 42 ha)
Multimodale ontsluiting tot hoofdnet
Multimodale ontsluiting tot hoofdnet
Nieuwe laad- en losbundel 750 m voor beide terminals
Wacht- en ondersteuningsbundels