ECA volgt sinds 2016 de procedure van het decreet complexe projecten. Die procedure bestaat uit vier fases: de verkenningsfase, onderzoeksfase, uitwerkingsfase en de uitvoeringsfase. Op dit moment zitten we in de uitwerkingsfase. In die fase maken we gedetailleerde plannen en bepalen we hoe we de werken gaan uitvoeren.
Tijdens deze fase tekenden we de grote lijnen van het proces uit. De probleemstelling, doelstellingen en randvoorwaarden voor het project schreven we neer in de startbeslissing.We maakten ook de procesnota op. In die nota staat beschreven met welke belanghebbenden we samenwerken en hoe zij doorheen het proces betrokken worden.
De startbeslissing is het engagement van de Vlaamse Regering om het probleem te onderzoeken en een passende oplossingen te zoeken. De tekst beschrijft op welke manier de verschillende belanghebbenden eraan kunnen bijdragen.
Lees de startbeslissingIn de onderzoeksfase zochten we in overleg met verschillende belanghebbenden naar de beste oplossing. We selecteerden de oplossing uit een waaier van mogelijkheden, ook wel alternatieven genoemd. Die alternatieven werden elk op een geïntegreerde manier onderzocht en zorgvuldig afgewogen. Uiteindelijk werd de beste oplossing geformuleerd in het zogenaamde voorkeursbesluit.
De alternatievenonderzoeksnota bepaalde welke alternatieven we in detail onderzochten en op welke manier we de effecten van die alternatieven in beeld brachten. De nota bevat dus een beschrijving van de alternatieven, van de onderzoeksmethode en de onderzoeksvragen die bij het geïntegreerd onderzoek gehanteerd worden.
Iedereen kreeg de kans om reageren op de alternatievenonderzoeksnota (AON). De reacties uit de publieke raadpleging en de adviesronde werden gebundeld in een overwegingsdocument. Het document gaf een overzicht van de raadpleging, de inspraakreacties en adviezen en de antwoorden erop. Op basis daarvan werd de alternatievenonderzoeksnota aangepast. We spraken dan van een geactualiseerde alternatievenonderzoeksnota. (gAON).
Lees het overwegingsdocument
Lees de geactualiseerde alternatievenonderzoeksnota
De voorgestelde alternatieven uit de geactualiseerde alternatievenonderzoeksnota (gAON) werden daarna verder verfijnd en onderzocht. Dit onderzoek bestond uit verschillende deelonderzoeken:
Uit het onderzoek bleek dat er aanpassingen nodig waren aan de alternatieven. Daarom werd een tussennota opgesteld. Deze tussennota beschreef de resultaten van de eerste fase van het geïntegreerd onderzoek en de nieuwe alternatieven.
Iedereen kon tijdens deze periode reageren op de tussennota en vragen stellen over de voorgestelde alternatieven.
Het voorontwerp van voorkeursbesluit wordt voorgelegd aan de verschillende adviesinstanties.
Na de adviesronde stelde de Vlaamse Regering het ontwerp voorkeursbesluit vast. Hierin stond welk alternatief gekozen werd als voorkeursalternatief en een motivering van de keuze.
Tijdens het openbaar onderzoek kon iedereen reageren op het ontwerp van het voorkeursbesluit, de synthesenota en de ontwerp-onderzoeksrapporten. Het openbaar onderzoek duurde zestig dagen.
Na een grondige afweging van de inspraakreacties uit het openbaar onderzoek, werd het ontwerp van het voorkeursbesluit licht bijgestuurd. De Vlaamse Regering stelde het voorkeursbesluit principieel vast.
Het voorkeursbesluit werd voor advies voorgelegd aan de Raad van State.
Het voorkeursbesluit omvatte de definitieve keuze voor één alternatief, de best mogelijke oplossing. Met de definitieve vaststelling van dit besluit door de Vlaamse Regering werd dit alternatief definitief.
Het voorkeursbesluit vormde de basis voor de verdere uitwerking van het project. In de volgende fase, de uitwerkingsfase, wordt het voorkeursbesluit zo concreet mogelijk uitgewerkt, tot op het niveau van een realiseerbaar project, inclusief alle bijhorende flankerende maatregelen die noodzakelijk zijn om het te realiseren.
Het voorkeursbesluit wordt in de uitwerkingsfase geconcretiseerd tot een uitvoerbaar project. In deze fase tekenen we de plannen in detail uit en bepalen we hoe het project uitgevoerd zal worden.In deze fase werken we toe naar twee projectbesluiten. Dat zijn beslissingen van de Vlaamse Regering over alle vergunningen, machtigingen, bestemmingsplannen en actieprogramma’s. De twee projectbesluiten zijn:
De projectonderzoeksnota beschreef het project en de flankerende maatregelen uit het voorkeursbesluit. Daarnaast bepaalde de nota wat nog verder onderzocht moet worden. Met de nota brachten we alle betrokken partijen op de hoogte van het project en de uitwerking ervan. Daarnaast zorgde de nota ervoor dat de overheden advies konden verlenen in het debat over de verdere uitwerking van het project.
Iedereen kon tijdens deze periode reageren op de projectonderzoeksnota (PON).
De reacties uit de publieke raadpleging en de adviesronde werden samengevat en gebundeld in een overwegingsdocument. Het document gaf een overzicht van de raadpleging, de ontvangen inspraakreacties en adviezen, de antwoorden hierop en een overzicht van de aanpassingen aan de PON die eruit voortvloeiden. De geactualiseerde projectonderzoeksnota (gPON) werd gepubliceerd op de website.
In het geïntegreerd onderzoek vergeleken we de alternatieven op projectniveau, via milieueffectenrapportage en andere onderzoeken. Die onderzoeken werden zoveel mogelijk op elkaar afgestemd en tegelijkertijd uitgevoerd. De onderzoeken vormden de basis voor het op te maken finale bouwontwerp en het uitgewerkte bestemmingsplan. De onderzoeksresultaten werden gebundeld in synthesenota’s.
Het voorontwerp van projectbesluit werd voorgelegd aan de verschillende officiële adviesinstanties, en het team dat zich bezighoudt met de milieueffectenrapportage (MER).
De Vlaamse Regering keurde het ontwerp van projectbesluit goed. Dat projectbesluit bevatte de beschrijving van het project, de ruimtelijke weergave van het project, de resultaten van de effectenonderzoeken, de omgevingsvergunning, de noodzakelijke herbestemmingen via een ruimtelijk uitvoeringsplan, en tal van andere vergunningen, machtigingen en toestemmingen die nodig zijn om de plannen uit te voeren.
De Vlaamse Regering keurde het ontwerp van projectbesluit goed. Dat projectbesluit bevatte de beschrijving van het project, de ruimtelijke weergave van het project, de resultaten van de effectenonderzoeken, de omgevingsvergunning, de noodzakelijke herbestemmingen via een ruimtelijk uitvoeringsplan, en tal van andere vergunningen, machtigingen en toestemmingen die nodig zijn om de plannen uit te voeren.
Na een grondige afweging van de inspraakreacties die werden ingediend tijdens het openbaar onderzoek, wordt het ontwerp van projectbesluit licht bijgestuurd. De Vlaamse Regering stelt het projectbesluit daarna principieel vast.
De projectonderzoeksnota beschreef het project en de flankerende maatregelen uit het voorkeursbesluit. Daarnaast bepaalde de nota wat nog verder onderzocht moet worden. Met de nota brachten we alle betrokken partijen op de hoogte van het project en de uitwerking ervan. Daarnaast zorgde de nota ervoor dat de overheden advies kunnen verlenen in het debat over de verder uitwerking van het project.
Iedereen kon tijdens deze periode reageren op de projectonderzoeksnota (PON).
De reacties uit de publieke raadpleging en de adviesronde werden samengevat en gebundeld in een overwegingsdocument. Het document geeft een overzicht van de raadpleging, de ontvangen inspraakreacties en adviezen, de antwoorden hierop en een overzicht van de aanpassingen aan de PON die daaruit voortvloeiden. De geactualiseerde projectonderzoeksnota (gPON) werd gepubliceerd op de website.
De tussennota verzamelde de alternatieven die werden voorgesteld tijdens de publieke raadpleging van de projectonderzoeksnota (PON). Het overwegingsdocument verzamelt de ontvangen inspraakreacties en adviezen die werden ingediend tijdens de publieke raadpleging van de tussennota.
Tijdens de inspraakperiode op de projectonderzoeksnota werden bijkomende alternatieven voorgesteld. Daarom werd een tussennota opgesteld, die de nieuwe alternatieven voorstelt. Gedurende deze periode kon iedereen reageren op de inhoud van de tussennota.
Na de publieke raadpleging van de tussennota, werd de nota bijgewerkt tot de geactualiseerde projectonderzoeksnota (gPONII).
In het geïntegreerd onderzoek vergeleken we de alternatieven op projectniveau, via milieueffectenrapportage en andere onderzoeken. Die onderzoeken werden zoveel mogelijk op elkaar afgestemd en tegelijkertijd uitgevoerd. De onderzoeken vormden de basis voor het op te maken finale bouwontwerp en het uitgewerkte bestemmingsplan. De onderzoeksresultaten werden gebundeld in synthesenota’s.
Het voorontwerp van projectbesluit wordt voorgelegd aan de verschillende officiële adviesinstanties, waaronder het team dat zich bezighoudt met de milieueffectenrapportage (MER).
De Vlaamse Regering keurt het ontwerp van projectbesluit goed. Dat projectbesluit bevat de beschrijving van het project en de motivering ervan, de ruimtelijke weergave van het project, de resultaten van de effectenonderzoeken en hoe hiermee wordt omgegaan, de omgevingsvergunning, de noodzakelijke herbestemmingen via een ruimtelijk uitvoeringsplan, en tal van andere vergunningen, machtigingen en toestemmingen die nodig zijn om de plannen uit te voeren.
Tijdens het openbaar onderzoek kan iedereen reageren op het ontwerp projectbesluit. Het openbaar onderzoek duurt zestig dagen.
Na een grondige afweging van de inspraakreacties die werden ingediend tijdens het openbaar onderzoek, wordt het ontwerp van projectbesluit licht bijgestuurd. De Vlaamse Regering stelt het projectbesluit principieel vast.
Wanneer het projectbesluit is goedgekeurd, start de uitvoeringsfase.
De timing van de uitvoering van de verschillende projecten ligt nog niet vast. Wat wel vastligt, is dat Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven eerst uitgevoerd wordt. Daarna kan de nieuwe weg gebruikt worden om materiaal aan te voeren naar de bouwplaats van Containercluster Linkeroever.