Openbaar onderzoek voor Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW) afgerond
Openbaar onderzoek voor Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW) afgerond.
Beveren, 4 juli 2024 - Het openbaar onderzoek over het ontwerp projectbesluit Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW) van het complex project ECA is afgerond. Tot en met donderdag 13 juni 2024 konden buurtbewoners, landbouwers, middenveldorganisaties ... de plannen inkijken en reageren op de voorgestelde plannen. Die reacties worden nu onderzocht en later beantwoord in een antwoordennota. Volgens de huidige planning kan de Vlaamse Regering dan begin 2025 finaal beslissen over het definitief projectbesluit. Daarna kan de uitvoerginsfase van WOW van het complex project Extra Containerbehandelingscapaciteit Antwerpen (ECA) beginnen.
Openbaar onderzoek van 15 april tot en met 13 juni
Van 15 april tot en met 13 juni kon iedereen het ontwerp projectbesluit Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven inkijken. Dat omvat de ontwerp-rapporten van het geïntegreerd onderzoek zoals het milieueffectenrapport (MER) en het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP).
Infomarkten tijdens openbaar onderzoek
Om de buurt te informeren over het openbaar onderzoek organiseerde het projectteam twee infomarkten: op woensdag 24 april in Kieldrecht (ontmoetingscentrum Ermenrike) en op donderdag 25 april in Verrebroek (ontmoetingscentrum De Verre). In totaal, verspreid over beide avonden, kwamen zo’n 400 bezoekers langs.
Reacties verwerkt in definitief projectbesluit
Alle ingediende reacties worden nu verwerkt door het projectteam en beantwoord in een antwoordennota. In totaal zijn er 43 reacties ingediend, waarvan een 10-tal reacties identiek zijn. De meeste reacties komen van buurtbewoners en landbouwers, die bezorgd zijn over de leefbaarheid, verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming in Verrebroek en Kieldrecht.
Het projectteam onderzoekt deze reacties en neemt ze, waar mogelijk, mee in het projectbesluit. Het team bekijkt bijvoorbeeld of er extra maatregelen nodig zijn binnen de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven om de verkeersdrukte in de dorpskernen te verminderen. Naar verwachting kan de Vlaamse Regering begin 2025 een finale beslissing nemen over het definitieve projectbesluit WOW.
Ook openbaar onderzoek over GRUP E34-West
Tot en met 12 augustus loopt er ook een openbaar onderzoek over de voorlopige vaststelling van het GRUP E34-West. Hoewel WOW en het GRUP E34-West aparte projecten zijn, is dit GRUP wel belangrijk voor WOW (en ECA) omdat de toekomstige aantakking van de WOW op de E34 dankzij dit GRUP mee vorm kan krijgen.
Meer achtergrondinformatie over het GRUP-dossier van het Departement Omgeving is beschikbaar op grups.omgeving.vlaanderen.be/r/E34-west.
Nieuwe verbindingen voor transport en woon-werkverkeer
WOW focust op de bijkomende lijninfrastructuur voor vrachtverkeer en voor woon-werkverkeer:
- Een nieuwe weg in het havengebied voor wagen- en vrachtwagenverkeer naar het hoofdwegennet, naast de bestaande weg (de Blikken). Die nieuwe weg heeft één rijstrook in elke richting en loopt van aan het verkeerscomplex Deurganckdok-West tot aan het nieuw te bouwen verkeerscomplex Watermolen, ten oosten van Verrebroek-centrum.
- De verbetering en uitbreiding van de bestaande spoorontsluiting, voor de huidige bedrijven en voor de toekomstige containerterminals en bedrijven in het westelijke deel van de Waaslandhaven.
- De vervollediging en uitbreiding van de fietsverbindingen. Het aandeel van de fiets in het woon-werkverkeer van en naar de haven nam de afgelopen jaren namelijk een hoge vlucht. Met de aanleg van comfortabele fietsinfrastructuur en fietstunnels ondersteunt WOW de modal shift in het woon-werkverkeer.
- Een natuurlijke buffer met mogelijkheden voor recreatie zal het havengebied en de nieuwe infrastructuur omzomen.
WOW is ontworpen met het oog op vlotte verkeersstromen. Zo verbetert niet alleen de bereikbaarheid, maar ook de efficiëntie van het logistieke proces. Maatregelen zoals een rechtstreekse verbinding van containerterminals met verschillende vervoersmodaliteiten vergroten het potentieel voor duurzamer vervoer naar het achterland. De verkeersstromen krijgen op de nieuwe kruispunten of complexen ook een vlotte en veiligere afwikkeling. WOW zorgt er zo ook voor dat havenverkeer buiten de dorpskernen blijft.
Wat is ECA?
Het havengebied Antwerpen vormt een belangrijke groeipool voor de Vlaamse economie en creëert met zijn unieke schaal meer welvaart en meer werk voor heel Vlaanderen.
Om de verwachte groei van containertrafiek op te kunnen vangen, wil de Vlaamse Regering extra mogelijkheden voor containerbehandeling in het havengebied Antwerpen voorzien.
Er komen extra terminals binnen het gebied dat als haven ontwikkeld is en een nieuw getijdendok dat dwars op het Deurganckdok aanzet. Parallel hiermee worden een aantal haventerreinen voor logistiek ontwikkeld, nieuwe wegen en spoorwegen en mogelijkheden voor binnenvaart voorzien. Hierbij gaat veel aandacht naar het voorkomen en milderen van de impact op de omgeving.
Dit project krijgt vorm volgens de procedure 'complexe projecten'. Streefdoel is om binnen een aanvaardbare termijn en via gericht overleg met alle betrokkenen tot de beste combinatie van de verschillende doelstellingen te komen. Om dit te bereiken, zetten de Vlaamse overheid, Havenbedrijf Antwerpen-Brugge en Maatschappij Linkerscheldeoever hier samen de schouders onder.
Meer informatie
Alle informatie over het project extra containercapaciteit Antwerpen vindt u op de website www.cpeca.be.