Vlaamse Regering geeft groen licht voor ontsluiting Waaslandhaven
De Vlaamse Regering heeft op vrijdag 18 juli de principiële beslissing genomen tot definitieve vaststelling van het projectbesluit voor de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW).
De Vlaamse Regering heeft op vrijdag 18 juli de principiële beslissing genomen tot definitieve vaststelling van het projectbesluit voor de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW), een van de drie deelprojecten van het complex project ‘Extra Containerbehandelingscapaciteit Antwerpen’, kortweg ECA. De beslissing is een belangrijke mijlpaal, op weg naar de uitvoering van het project.
Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Havens Annick De Ridder: “In 2024 liep het openbaar onderzoek over het ontwerp projectbesluit voor de Westelijke Ontsluiting van de Waaslandhaven. Alle reacties en opmerkingen zijn verwerkt. Nu heeft de Vlaamse Regering de principiële beslissing genomen om het projectbesluit definitief vast te stellen. In mensentaal betekent het dat de plannen nu bijna zijn goedgekeurd. We vragen eerst nog advies aan de Raad van State, daarna kunnen we het projectbesluit definitief vaststellen.”
Volgende stap is uitvoeringsfase
Nu de principiële beslissing tot definitieve vaststelling is genomen door de Vlaamse Regering, volgt er een adviesronde bij de Raad van State van 30 dagen. Daarna, in het najaar, kan de Vlaamse Regering het Projectbesluit van WOW definitief vaststellen. Zodra dat gebeurd is, start de volgende fase van het project: de uitvoeringsfase. In die fase wordt er met een aanbesteding een aannemer gezocht die daarna ook de werken zal uitvoeren.
Ontsluiting van haven met groen bufferlandschap
Het deelproject Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW) wil ervoor zorgen dat de haven vlot bereikbaar is via de weg, het spoor en met de fiets. Concreet gaat het om de bouw van de nieuwe weg, ten westen van de Waaslandhaven. Die verbindt de haven met de belangrijkste verkeersaders en zorgt ervoor dat personen- en goederenverkeer vlot op zijn bestemming geraakt. Er komen ook betere spoorverbindingen om containers en goederen sneller en efficiënter van en naar de Waaslandhaven te vervoeren. Daarnaast worden ook betere en snellere fietsverbindingen aangelegd, zowel voor pendelaars als recreatieve fietsers.
En niet in het minst: er komt ook heel wat extra groen. Langs de nieuwe ontsluitingsweg komt een uitgestrekt groen bufferlandschap van meer dan 5 kilometer lang. In de toekomst strekt dat landschap zich uit over een afstand van 11 kilometer, met de bouw van een dijk langs het Tweede Getijdendok voor het deelproject Containercluster Linkerscheldeoever (CCL). Dat zorgt voor minder geluids- en lichthinder, en biedt ook veel mogelijkheden voor fietsers en wandelaars.
Samengevat zorgt WOW niet alleen voor een vlotter bereikbare haven, maar ook voor meer balans tussen economie, natuur en leefomgeving.
Vlot van en naar de haven
Maar liefst 90% van de wereldhandel verloopt over zee en veel van wat we dagelijks gebruiken komt via de haven van Antwerpen binnen. Maar de wereldhandel groeit en zal dat volgens prognoses ook blijven doen. De grenzen van de containerterminals in de haven zijn echter bereikt. Een deel van de containertrafiek dreigt dan ook naar het buitenland te verhuizen. Containers komen dan op een minder duurzame manier naar Vlaanderen.
Met ECA wordt de containerbehandelingscapaciteit uitgebreid en wordt de bestaande ruimte in de haven slimmer benut. Zo blijven grote bedrijven en belangrijke sectoren in Vlaanderen. ECA zorgt dus niet alleen voor meer containerbehandelingscapaciteit, maar versterkt de haven en de economische positie van Vlaanderen.