Vlaamse Regering stelt ontwerp van projectbesluit WOW vast

March 8, 2024

Op 8 maart 2024 stelde de Vlaamse Regering het ontwerp van projectbesluit vast voor de Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW) van het complex project 'Realisatie van extra containerbehandelingscapaciteit in het havengebied Antwerpen (ECA).  

WOW focust binnen ECA op bijkomende infrastructuur voor vrachtverkeer en voor woon-werkverkeer:  

  • Een nieuwe weg in het havengebied voor wagen- en vrachtwagenverkeer naar het hoofdwegennet, naast de bestaande weg (de Blikken). De aansluiting naar Doel wordt vernieuwd via de aanleg van de Nieuwe Dijkstraat en een heraanleg van de Engelsesteenweg. In zuidelijke richting loopt de nieuwe weg van aan de rotonde Deurganckdok-West, rondom het Doeldok, parallel aan de Blikken en de Hoogschoorweg, tot aan het nieuw te bouwen verkeerscomplex Watermolen, ten oosten van Verrebroek-centrum. Via het project E34-West zal het verkeerscomplex Watermolen gerealiseerd worden en zo de WOW rechtstreeks op de E34 aantakken, zodat er snelle toegang is tot het hoofwegennet.  
  • De verbetering en uitbreiding van de bestaande spoorontsluiting, voor de huidige bedrijven en voor de toekomstige containerterminals en bedrijven in het westelijk deel van de Waaslandhaven.  
  • De vervollediging en uitbreiding van de fietsverbindingen. Het aandeel van de fiets in het woon-werkverkeer van en naar de haven nam de afgelopen jaren namelijk een hoge vlucht. Met de aanleg van comfortabele fietsinfrastructuur en fietstunnels draagt WOW bij aan de modal shift in het woon-werkverkeer.
  • Een voldoende hoge natuurlijke buffer met mogelijkheden voor recreatie zal het havengebied en de nieuwe infrastructuur omzomen.

De aanleg van de infrastructuur gebeurt met respect voor de omgeving en nog voor het geplande Tweede Getijdendok als onderdeel van Containercluster Linkerscheldeoever (CCL) in gebruik wordt genomen. De bestemming van Putten Weiden, een deel van het poldergebied langs de haven, verandert van 'havengebied' naar 'natuurgebied'.

Daarnaast komt er in het kader van de WOW een bufferdijk van ruim 5 km lang, waarmee al een belangrijk deel van het bufferlandschap tot stand komt dat de polders afschermt van de haven.

Later, bij de ontwikkeling van het Tweede Getijdendok, volgt dan het tweede deel van het bufferlandschap tot aan Doel.

Meer nieuws