Westelijke ontsluiting Waaslandhaven (WOW)

Lees meer
© MLSO

Met WOW zorgen we ervoor dat de bedrijven in de haven vlotter bereikbaar worden via de weg en het spoor. We investeren in vlot verkeer voor fietsers, auto’s en vrachtverkeer én een groen bufferlandschap tussen de haven en de polders.

Wat houdt WOW in?

Vlotter verkeer

  • Er komt een nieuwe weg voor personen- en goederenverkeer als verbinding tussen de haven en de grote verkeersaders. De weg loopt van de rotonde Deurganckdok-West, rond het Doeldok en parallel met de Blikken. Van daaruit loopt ze verder zuidwaarts naar de E34. Ook de aansluiting naar Doel wordt vernieuwd met een nieuwe Engelsesteenweg en Nieuwe Dijkstraat.
  • Er komen betere spoorverbindingen om containers en goederen sneller en efficiënter van en naar de Waaslandhaven te vervoeren.
  • De haven wordt beter bereikbaar met de fiets door betere en snellere fietsverbindingen, zowel voor pendelaars als recreatieve fietsers.
Klik op de kaart om te zoomen
© MLSO

Aandacht voor
de omgeving

  • Al het verkeer van en naar de haven gaat via de nieuwe weg. Zo weren we zwaar verkeer uit de dorpen.
  • Langs de nieuwe weg komt een groen bufferlandschap als overgang tussen de haven en de polders. Een lange bomenrij zorgt voor minder lichthinder.
  • We leggen een extra natuurgebied in Doelpolder-Zuid aan. Zo compenseren we het natuurgebied dat verdwijnt door de aanleg van de nieuwe weg.
  • We herbestemmen het poldergebied Putten Weiden tot natuurgebied.
Met de nieuwe weg weren we vrachtverkeer uit de dorpskernen.

Het project in detail

De nieuwe weg is opgedeeld in vijf delen. Langs het hele traject van de weg komt een bufferlandschap tussen de haven en de polders. Klik hieronder voor gedetailleerde informatie per onderdeel.

© MLSO

Hoe past WOW in het grotere plaatje?

De Westelijke Ontsluiting Waaslandhaven (WOW) is nauw verbonden met andere projecten rond de Waaslandhaven.

Containercluster Linkerscheldeoever

Wat en waarom?

Om jaarlijks 7 miljoen extra containers te kunnen verwerken, investeren we in het havengebied in extra aanmeerlengte voor schepen, containerterminals en logistieke terreinen. Dit project is ook onderdeel van ECA.

Link met WOW?

De westelijke ontsluiting is noodzakelijk om alle extra containers vlot en duurzaam te vervoeren.

Ontdek Containercluster Linkerscheldeoever
© MLSO
© MLSO

E34-West

Wat en waarom?

De Vlaamse overheid werkt met het project ‘Haventracé, cluster E34-West’ aan een betere aansluiting van de R2 en de Waaslandhaven op de E34. Er komen ook veilige fietspaden om omliggende dorpen en gemeenten te verbinden met de haven. Dit project is geen onderdeel van ECA.

Link met WOW?

De betere aansluiting op de E34 is onmisbaar om de mobiliteit rond de Waaslandhaven te optimaliseren.

Ontdek E34-West