De Containercluster Linkerscheldeoever (CCL), is een van de drie deelprojecten van ECA. Het project is een bundeling van zes havenontwikkelingsprojecten op de linkeroever van de Schelde.
Met CCL investeren we in slimme en duurzame groei van de haven. We zorgen ervoor dat de haven elk jaar extra containers kan verwerken. Concreet investeren we in:
De plannen voor CCL liggen nog niet vast. Op dit moment onderzoeken we nog drie alternatieven.
CCL bestaat uit 8 deelprojecten. Zes daarvan zijn projecten in de haven. Daarnaast maken we ook werk van natuurcompensaties en verplaatsen we enkele hoogspanningslijnen. Klik op het deelproject voor meer info.
Om CCL uit te voeren, moeten we extra ruimte innemen. Die compenseren we door bijkomende natuur aan te leggen op andere locaties. Op die manier voldoen we aan alle wettelijke verplichtingen.
Zo doen we aan natuurcompensatie aan Doelpolder-Zuid en aan Prosperpolder-Zuid.
Op verschillende locaties moeten we eerst bestaande hoogspanningsleidingen verplaatsen om de nieuwe infrastructuur aan te leggen.
We leggen een nieuw getijdendok aan langs het bestaande Deurganckdok. Met het Tweede Getijdendok creëren we extra ruimte om containers te laden en lossen.
Ten westen van het Tweede Getijdendok komt er een logistiek terrein bij van zo’n 40 hectare. De exacte locatie is afhankelijk van het gekozen alternatief.
De spoorbundel is een plaats waar goederentreinen kunnen wachten op groen licht om verder naar de containerterminal of naar het hoofdspoornet te rijden.
Op het moment dat een goederentrein in de haven aankomt is er namelijk niet altijd plaats op de terminal, of wanneer een goederentrein wil vertrekken is er ook niet altijd ruimte op de sporen richting het achterland.
Er komen 16 sporen voor elektrische goederentreinen tot 740 meter lang.
Het noordelijke insteekdok langs het Waaslandkanaal wordt gedempt. Daarop voorzien we ruimte voor een containerterminal, met een kaaimuur.
Er wordt ruimte voorzien voor een nieuwe binnenvaartterminal.
De locatie daarvan ligt nog niet vast. Afhankelijk van het gekozen alternatief komt de terminal aan het Waaslandkanaal of aan het Doeldok te liggen.
Er komt een nieuwe industriële en logistieke zone op de Vlakte van Zwijndrecht en het Bieshoekbos. In totaal gaat het over zo’n 80 hectare.
Aan de randen van de zone maken we plaats voor groene buffers om de de geluids- en lichthinder te beperken.
In 2022 ondertekenden 13 partijen het 'Verbond voor de toekomst en leefbaarheid van het ommeland van de haven van Antwerpen, de polders op Linkerscheldeoever'. Dit verbond is geen onderdeel van ECA, maar er wordt nauw afgestemd en rekening gehouden met het verbond.
Meer info