Container- cluster Linkerschelde- oever

Lees meer
© MLSO

De Containercluster Linkerscheldeoever (CCL), is een van de drie deelprojecten van ECA. Het project is een bundeling van zes havenontwikkelingsprojecten op de linkeroever van de Schelde.

Wat houdt CCL in?

Extra containerbehandelingscapaciteit

Met CCL investeren we in slimme en duurzame groei van de haven. We zorgen ervoor dat de haven elk jaar extra containers kan verwerken. Concreet investeren we in:

  • Extra aanmeerlengte voor zee- en binnenvaartschepen om containers te laden en lossen
  • Nieuwe containerterminals om containers te behandelen
  • Extra terreinen voor logistieke en industriële activiteiten

Drie alternatieven

De plannen voor CCL liggen nog niet vast. Op dit moment onderzoeken we nog drie alternatieven.

Klik op de kaart om te zoomen

Het project in detail

CCL bestaat uit 8 deelprojecten. Zes daarvan zijn projecten in de haven. Daarnaast maken we ook werk van natuurcompensaties en verplaatsen we enkele hoogspanningslijnen. Klik op het deelproject voor meer info.

Natuurcompensaties

Om CCL uit te voeren, moeten we extra ruimte innemen. Die compenseren we door bijkomende natuur aan te leggen op andere locaties. Op die manier voldoen we aan alle wettelijke verplichtingen.

Zo doen we aan natuurcompensatie aan Doelpolder-Zuid en aan Prosperpolder-Zuid.

© MLSO
© MLSO

Verplaatsen hoogspanningsleidingen

Op verschillende locaties moeten we eerst bestaande hoogspanningsleidingen verplaatsen om de nieuwe infrastructuur aan te leggen.

Tweede Getijdendok

We leggen een nieuw getijdendok aan langs het bestaande Deurganckdok. Met het Tweede Getijdendok creëren we extra ruimte om containers te laden en lossen.

  • Voor zeeschepen komt er ongeveer 2.600 meter aanmeerlengte bij, voor de binnenvaart gaat het over 600 meter.
  • In totaal komt er zo 81 hectare aan extra containerbehandelingscapaciteit.
  • We creëren ruimte en kaaimuren voor een nieuwe terminal. De locatie van de terminal ligt nog niet vast, maar de voorwaarden waaraan de terminal zal moeten voldoen wel. Afhankelijk van het gekozen alternatief komt de terminal te liggen aan het Waaslandkanaal of aan het Doeldok.
© MLSO
© MLSO

Logistieke zone
Drie Dokken

Ten westen van het Tweede Getijdendok komt er een logistiek terrein bij van zo’n 40 hectare. De exacte locatie is afhankelijk van het gekozen alternatief.

Spoorbundel
West

De spoorbundel is een plaats waar goederentreinen kunnen wachten op groen licht om verder naar de containerterminal of naar het hoofdspoornet te rijden.

Op het moment dat een goederentrein in de haven aankomt is er namelijk niet altijd plaats op de terminal, of wanneer een goederentrein wil vertrekken is er ook niet altijd ruimte op de sporen richting het achterland.

Er komen 16 sporen voor elektrische goederentreinen tot 740 meter lang.

© Joris Herregods

Noordelijk
Insteekdok

Het noordelijke insteekdok langs het Waaslandkanaal wordt gedempt. Daarop voorzien we ruimte voor een containerterminal, met een kaaimuur.

  • Deze werken zorgen voor een 500 meter extra aanmeerlengte voor zeevaart en 150 meter voor binnenvaart.
  • Zo voorzien we in totaal 40 hectare extra containerbehandelingscapaciteit.

Kaaimuur
binnenvaart

Er wordt ruimte voorzien voor een nieuwe binnenvaartterminal. 

De locatie daarvan ligt nog niet vast. Afhankelijk van het gekozen alternatief komt de terminal aan het Waaslandkanaal of aan het Doeldok te liggen.

Logistieke zone De Bieshoek

Er komt een nieuwe industriële en logistieke zone op de Vlakte van Zwijndrecht en het Bieshoekbos. In totaal gaat het over zo’n 80 hectare.

Aan de randen van de zone maken we plaats voor groene buffers om de de geluids- en lichthinder te beperken.

© MLSO

De toekomst van het ommeland en de polders op Linkeroever

In 2022 ondertekenden 13 partijen het 'Verbond voor de toekomst en leefbaarheid van het ommeland van de haven van Antwerpen, de polders op Linkerscheldeoever'. Dit verbond is geen onderdeel van ECA, maar er wordt nauw afgestemd en rekening gehouden met het verbond.

Meer info